eigen-wijsheid.nl

E-commerce marketing: word wijzer met deze info!

E-commerce marketing

Run jij een webwinkel en wil jij jezelf wat (eigen) wijsheid bijbrengen? Lees dan hier over e-commerce marketing. E-commerce marketing is dé strategie bij uitstek om jouw webwinkel naar een hoger niveau te tillen. Voornamelijk kleine tot middelgrote bedrijven kunnen nog flink wat leren op het gebied van e-commerce marketing. Veel bedrijven starten een webwinkel, komen dan niet verder, en draaien verlies. Ook worden veel middelgrote en kleine webwinkels eruit geconcurreerd door giganten als Zalando. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn!

E-commerce marketing

E-commerce marketing is een term vor alle marketing activiteiten die je uitvoert voor je webwinkel. Het is je webwinkel doorlichten op het gebied van verkoop van A tot Z en alles wat daarbij komt kijken. Dus dan hebben we het niet over logistiek of orders of administratie. Het gaat puur om de e-commerce, de online verkoop.

Waarom e-commerce marketing doen?

Het is een strategie die ervoor zorgt dat je webwinkel meer omzet behaalt. Het doel is tweeledig. Het eerste deel van e-commerce marketing is meer verkeer door de site in Google te laten stijgen. Daarna ga je conversieoptimalisatie uitvoeren. Deze twee dingen zorgen ervoor dat je dus beter bekend gaat staan en dat meer mensen die op je webwinkel terecht komen ook echt wat kopen. Daar zijn allerlei trucs voor die je uit kunt voeren. Het internet bevat een schat aan ideeën over hoe je deze twee dingen kun uitvoeren. Ik wil het vandaag alleen even hebben over conversieoptimalisatie, omdat ik dat zelf het interessantst vind.

Conversieoptimalisatie

Wat je hier eigenlijk gaat doen, is mensen onbewust beïnvloeden door ze te sturen naar je ‘koop’-knoppen. Daar kun je bijvoorbeeld contrasterende kleuren voor gebruiken in de knop zelf. Stel je huisstijl is paars, dan werkt een gele knop heel mooi, omdat dat precies een complementaire kleur is. Ook moet je zorgen dat mensen zo min mogelijk frictie ervaren bij het gebruik van je site. Denk hier aan dat alles op een logische plek zit, zoals het logo linksboven, het winkelwagentje rechtsboven, de zoekbalk midden boven. Door je site gebruiksvriendelijk te maken ervaren mensen een soort flow, en dat zorgt ervoor dat ze zich prettig genoeg voelen om te kopen. Super cool! Ook kun je richting aanwijzen naar knoppen door pijltjes te gebruiken, of je neemt een foto van iemand die letterlijk kijkt in de richting van de knop. Dat werkt altijd beter dan iemand die het beeld uit kijkt (fotografie 101). Hopelijk ben je zo een beetje wijzer geworden in e-commerce marketing en wat je er mee kunt!

Mobiele versie afsluiten